Jumaat, Oktober 29, 2010

Pembukaan ladang merancakkan kegiatan pembalakan haram


Beberapa tahun lepas tatakala isu pembalakan haram ditimbul oleh bekas Setiausaha Parlimen Kementeriaan Alam Sekitar, Dato Sazmi Meah, pihak kerajaan PAS negeri mengeluarkan pelbagai macam helah untuk menangkis kenyataan tersebut termasuk melakukan serangan peribadi.

Sepanjang kempen pilihanraya kecil Galas ini, pihak kerajaan negeri hanya membisu tidak menjawab mengenai tuduhan salahguna kuasa dan penindasan terhadap rakyat tempatan khususnya orang-orang Asli berkaitan program Ladang Rakyat dan pajakan tanah kepada penanam sayur tanah tinggi.

Pembisuan ini mempunyai kaitan rapat dengan kegiatan pembalakan haram yang begitu menggiat atas alasan pembukaan Ladang Rakyat dan ladang sayur. Kali ini, mereka tidak memberi helah lagi kerana kesannya dapat dilihat umum.

Walaupun ianya menjadi satu isu besar di PRK Galas, pembalak tidak pedulikan langsung perhatian yang mereka terima. Ini kerana mereka dilindungi oleh ahli-ahli politik PAS dan ahli jemaah exco kerajaan PAS negeri.

Dalam satu tinjaun oleh blog Keris Putera sini, lori-lori balak ini masih lagi melakukan pengangkutan balak pada pukul 5 petang walhal kegiatan tersebut hanya boleh dilakukan pada waktu-waktu tertentu. Dikira lebih 30 lori balak melalui Jalan Kuala Krai-Machang dari Gua Musang pada waktu itu.



Kawasan balak yang terkawal di bawah sustainable logging sudah digazetkan. Tidak banyak kawasan yang tinggal untuk pihak kepimpinan PAS Kelantan membina dana perang. Maka atas alasan membuka ladang-ladang yang diuruskan oleh taukeh-taukeh Cina, mereka mengeluarkan permit pembalakan cuci mangkok.

Ini yang memperlihatkan kegiatan pembalakan begitu rancak sekali hingga jalan ke tanah tinggi Lojing ke Cameron Highland rosak-rosak dengan begitu banyak lori-lori balak menggunakan jalan. Akibat paling teruk dari pembalakan yang tidak terkawal adalah alam sekitar dan habitat orang-orang Asli.

Tiada ulasan: