Rabu, November 03, 2010

PAS ditegur tidak amal akhlak Islam

GUA MUSANG 29 Okt. - Tindakan Pas yang sengaja melemparkan fitnah terhadap UMNO dalam kempen Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas, jelas membuktikan parti itu gagal mengamalkan akhlak Islam.

Bekas Mufti Wilayah Persekutuan, Prof. Datuk Dr. Mohd. Yusof Hussein berkata, malah tidak keterlaluan sekiranya Pas dianggap sebagai parti yang sarat dengan emosi hingga ke peringkat sanggup mengetepikan ajaran Islam asalkan cita-cita politik mereka tercapai.

Bagi beliau, Pas kini lebih mementingkan untung rugi politik daripada segala-galanya walaupun mereka sedar sesetengah perbuatan itu bertentangan dengan Islam.

"Mereka menuduh UMNO tidak mengamalkan Islam. Mereka tuduh UMNO tidak bela Islam. Mereka menuduh UMNO tidak memperjuangkan Islam meskipun mereka sedar langkah kerajaan menyediakan pelbagai kemudahan rakyat ini adalah kehendak Islam.

"Saya yakin mereka faham dan mereka tahu. Namun disebabkan untung rugi politik mereka sanggup mengetepikan semua ini. Atas sebab itu mereka sanggup melakukan fitnah dan dakwaan tidak berasas demi meraih sokongan rakyat," katanya kepada Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Beliau mengulas tuduhan Pas yang disiarkan di dalam risalah kempen parti itu bagi bilangan keempat yang diedarkan kepada orang ramai, semalam.

Antaranya di bawah tajuk Kenapa jangan sokong UMNO, Pas menuduh UMNO menjadikan Islam sebagai kuda tunggangan parti berkenaan.

Pas turut menuduh UMNO tidak membela agama kerana gagal menangani masalah murtad serta peranan ulamanya yang hanya ditugaskan untuk melawan Pas.

Menurut risalah itu, ulama di dalam UMNO juga ditugaskan membaca doa, tahlil dan marhaban.

Dalam perkembangan berkaitan, Mohd. Yusof berkata, sekiranya benar UMNO tidak mahu menjalankan kerja-kerja agama sudah tentu Islam tidak berkembang seperti sekarang.
Justeru beliau berkata, Pas tidak sewajarnya menuduh UMNO gagal memartabatkan Islam kerana jelas ia merupakan dakwaan tidak berasas.

Beliau yang juga Rektor Kolej Islam Darul Ridzwan dalam pada itu turut menasihatkan rakyat supaya tidak mudah terpengaruh dengan ucapan pemimpin-pemimpin Pas.

"UMNO sepanjang pemerhatian saya telah berusaha sedaya upaya untuk membawa kemajuan kepada negara ini sama ada dalam bentuk duniawi mahupun ukhrawi iaitu dengan berbelanja berbilion ringgit bagi membangunkan Islam sama ada secara langsung atau tidak langsung," katanya.

Seorang lagi tokoh agama, Syed Ibrahim Syed Ahmad turut senada dengan bekas Mufti Wilayah Persekutuan itu.

Beliau yang juga Pegawai Khas kepada Menteri Besar Pahang itu berkata, fitnah yang dilakukan oleh Pas itu disebabkan oleh emosi serta kegagalan mereka menghayati akhlak yang dianjurkan oleh Rasulullah SAW.

"Ini yang mengecewakan saya kerana apa yang dilakukan oleh Pas ini memberi gambaran yang buruk kepada orang lain sedangkan Rasulullah tidak pernah sesekali mengajar umatnya melakukan kerja-kerja seperti ini.

"Sepatutnya sebagai seorang Islam kita menunjukkan akhlak yang baik serta tingkah laku yang benar-benar mencerminkan kita merupakan umat Islam yang akhirnya boleh dijadikan contoh dan ikutan kepada pihak lain," katanya.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

nick ter emosi kene suntut dgn pak sheikh sampai ejakulasi pra matang

membontot bersama pas!

takebeer!