Selasa, Oktober 26, 2010

Kerajaan Negeri menghalau penduduk asal dan berikan Tanah kepada tauke Cina

Pada 2004, sebaik sahaja selesai pru ke 11, seramai 10 keluarga yang menetap di kawasan kampung kepa, kawasan perindustrian gua musang telah memohon melalui arwah Che Hashim bin Sulaima – bekas adun galas untuk mendapatkan hak milik secara kekal.

Che Hashim bin Sulaima pada waktu itu memegang jawatan sebagai YDP PAS kawasan Gua Musang, sebaliknya beliau memaklumkan kepada 10 keluarga berkenaan bahawa tanah berkenaan akan dibangunkan dengan pelbagai projek yang dirancang oleh kerajaan PAS Kelantan.

Walau bagaimanapun kesemua 10 keluarga berkenaan bertegas dan terus menetap di kawasan tersebut.

Dihalau

Pada 2006, tanpa dimaklumkan terlebih dahulu, kesemua 10 keluarga terbabit dihalau dari penempatan masing-masing yang jumlah luas keseluruhan kawasan berkenaan lebih kurang 6 ekar. Tanpa mendapat peluang membela diri, 10 keluarga terbabit terpaksa keluar dari penempatan mereka tanpa diberi tempat tinggal yang baru walaupun mereka berkali – kali merayu diberikan tempat tinggal yang sesuai dari che hashim bin sulaima.

Hak milik

Sebaik sahaja kesemua 10 keluarga berkenaan keluar dari tanah tersebut, Ah Cheng (atau lebih dikenali sebagai Ah Cheng sayur) meneroka tanah berkenaan dengan mengusahakan ternakan burung walit, tanaman kontang (mangga) dan ternakan pelbagai jenis ikan. Tindakan tersebut amat dikesali oleh para keluarga yang dihalau dari tanah berkenaan. Lebih mendukacitakan lagi, salah seorang dari ahli keluarga terbabit terpaksa menumpang di rumah setinggan di hadapan kilang Bestwood Sdn. Bhd.

Mangsa/ orang melayu

Salah seorang mangsa adalah Ramli bin Ismail (I/C 590503-03-5225) dan isteri Che Hasmah binti Idris (I/C 620305-03-5608) – pengundi di bandar lama.

Gambar ladang milik Ah Ching yang merupakan bekas tapak penempatan setinggan 10 keluarga melayu

Kenderaan milik ah ching jenis toyota






Kediaman milik Ramli bin Ismail yang amat daif, orang melayu tinggal di setinggan setelah dihalau, tauke cina dan kroni yang baik dengan pemimpin pas hidup senang...

Kasihan melihat anak kecil di atas hidup merempat begini, apalah anak kecil yang tak berdosa ini diperlakukan begini? Inikah negari berkebajikan yang dijanjikan PAS?

4 ulasan:

kingnek berkata...

PAS, sekali lagi, cakap tak serupa bikin! kejam sungguh, sedih aku lihat orang Melayu Islam ditindas sebegini

Tanpa Nama berkata...

aku parti tapawer... dah lbh 70thn memerintah... tapi masih ramai merempat... akulah yg paling kejam dan lebih kejam dari pas dan bn

Tanpa Nama berkata...

Kesian orang melayu, harap pemimpin UMNO, korup. Harap pemimpin PAS, tidak amanah. Kedua-dua tak boleh harap. Nak harap melayu PKR? Mana ada 'melayu' dlm PKR! Melayu tetap merempat kerana pemimpin melayu jaga kepentingan sendiri. Sepatutnya pemimpin macam ni kena sumpah ramai-ramai. Antara pemimpin PAS, UMNO dan PKR sebegini, yang paling kejam adalah yg pakai kopiah atau serban, kerana memperbodohkan melayu mengguna topeng agama.

ramly berkata...

betul macm che hashim kata ,,, di terengganu pun ada orang susah mcm di galas tp pada hemat say tak ada dah rumah yang teruk mcm tu... pembangunan rumah pprt yg dibina kerajaan negeri trg ...jemput lah che hashim tengok2...kalau ada pun mungkin rumah che hashim 1 buah je sebab che hashim ni tak nak terima apa2 yang kerajaan umno beri sebab haram mengikut fatwa parti pas....